Što je Interactive Design?

Moderni uređaji i aplikacije postaju svakim danom sve kompleksniji, a time i korisnikova interakcija sa njima. Nove tehnologije ponekad mogu biti teške za koristiti i ako ih ljudi ne mogu odmah razumjeti, često od njih odustaju.

Korisnici su došli do toga da očekuju optimizirano korisničko iskustvo na svim uređajima(desktop, mobiteli, tableti). Najvažniji korak u kreiranju digitalnog iskustva koje ne samo da privlači posjetitelje, nego i njima i poduzeću daje pravu korist, počinje sa razvojem korisničkog iskustva.

Malo o UX dizajnu

Zato je UX dizajn (User experience (UX) design) tako bitan u modernom poslovanju. Ako kreirate proizvod za web (na primjer, web stranicu ili aplikaciju), morate se pobrinuti da ga je lako za koristiti.

UX dizajn može biti definiran kao proces kreiranja proizvoda koji pružaju značajno i osobno iskustvo.

Bitan koncept u UX dizajnu je proces po kojem korisnici formiraju iskustva. Kada se prvi puta susretne sa proizvodom, korisnik formira trenutnu impresiju – koja se s vremenom razvija, tipično ako je proizvod korišten kroz neki vremenski period.

Većina današnjeg poslovanja je digitalna (ecommerce web trgovine, na primjer) ili barem postoji uz digitalnu prisutnost (web stranica, blog itd.). Kada pričaju o UX dizajnu većina ljudi misli na dizajniranje digitalnog iskustva, na primjer: proces kupnje u web trgovini ili korištenje aplikacije.

Spomenula sam da moderni proizvodi moraju biti lagani za korištenje. Ovo nas dovodi do izraza iskoristivosti.

Iskoristivost je atribut koji procjenjuje koliko su lagana korisnička sučelja za korištenje. Riječ „iskoristivost“ se također odnosi na metode za poboljšanje jednostavnosti korištenja kroz proces dizajna.

Zadatak svakog dobrog dizajnera je poboljšati iskoristivost proizvoda na kojem on ili ona radi.

UX vs IxD

Ali osim iskoristivosti, postoji još jedan bitan dio UX dizajna, a to je Interactive Design

Po definiciji od Interactive Design Association (IxDA):  Interactive Design (IxD) definira strukturu i ponašanje interaktivnih sistema. Dizajn interakcije nastoji stvoriti značajne veze između ljudi, proizvoda i usluga koje oni koriste. Radilo se o računalima ili mobilnim uređajima, zadatak je isti. Prakse Interkative Designa se razvijaju sukadno sa svijetom tehnologija.

Pojednostavljeno, može se reći da je Interactive Design održavanje interakcija između korisnika i proizvoda. Često kada ljudi pričaju o Interactive Designu, misle na softver proizvodi kao što su aplikacije ili web stranice. Cilj dizajna interakcije je kreirati proizvode koji omogućavaju korisniku da postigne svoje ciljeve na najbolji mogući način.

Područje Interactive Designa može biti podijeljeno u 5 dijelova:

  • ljudska i tehnološka komunikacija (Human/machine communication) je prijevod za razgovor između uređaja i korisnika
  • akcije/reakcije (Action/reaction) analiziraju kako se interakcije događaju i otvaraju
  • stanje stvari (State) osigurava da korisnici znaju što se događa i zašto u aplikaciji
  • tijek rada(Workflow) osigurava da korisnici znaju kako koristiti alat ili aplikaciju
  • kvar (Malfunction ) uzima u obzir pogreške koje se moraju dogoditi

Interactive Design: koncepti

Postoje tri glavna koncepta interactive designa:

1)Dizaj usmjeren prema cilju

U fokusu dizajna usmjerenog prema cilju nalaze se potrebe i želje specifčne za svakog korisnika. Takva vrsta dizajna je potupna suprotnost od straijih verzija, koje su se fokusirale na tehnološke sposobnosti usluge ili proizvoda koje se nude.

2) Iskoristivost

Sučelja moraju biti dizajnirana na takav način da je sustav jednostavan za korištenje.

U knjizi Human Computer Interaction autora Alana Dixa, Janeta E. Finlay, Gregorya D. Abowd, Russella Beale, iskoristivost je rastavljena u tri principa:

  • Mogućnost učenja: koliko lako novi korisnik može naučiti navigirati sučeljem?
  • Fleksibilnost: na koliko načina korisnik može ostvariti interakciju sa sistemom?
  • Robusnost: koliko dobro se pruža pomoć kada se korisnice suoče sa greškama?

3) Pet dimenzija

Pet dimenzija Interactive Designa je koristan model za razumjeti koje interakcije dizajn uključuje. Gillian Crmpton Smith, akademik dizajna interakcije, je prvi put predstavio koncept četiri dimenzije jezika dizajna interakcije, na što je Kevin Silver, senior dizajna interakcije, dodao peti.

  • 1D: riječi bi trebale biti jednostavne za razumjeti i napisane na način da lako prenose informacije do krajnjih korisnika.
  • 2D: vizualna reprezentacija su sve grafike ili slike, u suštini sve što nije tekst. Trebale bi biti korištene umjereno.
  • 3D: fizički objekti ili prostor se odnosi na fizički hardver, bio to miš i tipkovnica ili mobilni uređaj sa kojim korisnik ostvaruje interakciju.
  • 4D: vrijeme je dužina koju korisnik provede u interakciji sa prve tri dimenzije. Uključuje načine u kojima bi korisnik mogao mjeriti napredak, isto kao zvuk i animaciju.
  • 5D: ponašanje je dodano od Kevina Silver u članku, What Puts the Design in Interaction Design. To su emocije i reakcije koje korisnik ima kada je u interakciji sa sustavom.

Zaključak

Dizajniranje proizvoda ili usluga više ne uključuje samo vizualni identitet. Radi se o kreiranju pozitivnog korisničkog iskustva i omogućavanja korisnicima glatke i bezbolne intekracije.

Važno je primijeniti principe dizajniranja jezgre interakcije u moderne projekte dizajna, pošto su korisnici došli do toga da očekuju proizvode koji im pružaju takvu vrstu iskustva i tvrtke izgrađuju uspjeh kod pružanja odličnog iskustva svojim korisnicima.

Ako trebate pomoć sa primjenjivanjem Interactive Designa kod izrade vaših projekata, kontaktirajte nas još danas i bit će nam drago pomoći Vam.

Podijelite članak: