5 zlatnih pravila za stvaranje efikasnog Dashboard-a

Dashboard je po definiciji vizualni prikaz određenih metrika pomoću kojih pratite poslovanje vaše firme ili napredak neke aktivnosti. Zamislite to ovako, kao vlasnik firme svako jutro brzim pogledom na dashborad htjeli bi da u roku od nekoliko sekundi vam bude jasno kako stoji vaše poslovanje. Htjeli bi znati kako stojite u odnosu na postavljene ciljeve, tržišni trend te na prijašnje razdoblje. Čini se kao mnogo informacija za apsorbirati u samo nekoliko sekundi, zar ne? Upravo tu u igru ulaze dashboard-i. Organiziranim, smislenim i sažetim prikazom krucijalnih podataka važnih za poslovanje, oni vam daju uvid u trenutnu situaciju.

U nastavku članka dajemo vam 5 zlatna pravila kako biste i vi bili u mogućnosti stvoriti kvalitetan dashboard koji djeluje i kojim ćete unaprijediti poslovanje tvrtke!

1. Princip obrnute piramide

Princip obrnute piramide je naslijeđen od novinarstva. Jednostavno govori da najvažnije pokazatelje poslovanja ili aktivnosti koju želite promatrati stavite na vrh te dodijelite tome najviše pažnje. Zatim, ispod toga ponudite detaljniji opis značenja pojedinih metrika. Zadnji dio piramide se sastoji od općenitijih informacija i više detalja za dublje razumijevanje podataka.

Dobar primjer obrnute piramide možemo vidjeti na dashbord-u vlasnika Youtube kanala.

U gornjem dijelu, desno od naslova kanala, prikazan je broj prikaza kanala te ukupan broj pretplatnika. Baratajući sa svega 2 informacije već nam može biti jasno kako stoji kanal.

Ispod toga (drugi dio piramide) imamo s lijeve strane popis videozapisa, dok sa desne strane jasno odvojeno prikazana je analitika brojeva i vremena pregleda u zadnjih 28 dana.

Youtube Kanal Dashboard

Youtube Dashboard

Do trećeg dijela piramide doći ćemo klikom na pojedinu metriku. U tom slučaju će nam se otvoriti novi prozor sa detaljnim prikazom važnih informacija za tu metriku.

Dakle, dobra praksa je da se na pojedinoj stranici prikažu najbitniji i najrelevantniji podaci, a da se korisniku dopusti da samim klikom na pojedine metrike dolazi do više informacija.

2. Vizualizacija podataka

Svaka pojedina metrika ima svoj najbolji način vizualizacije. Bilo da se radi o histogramu, Pie chartu ili linijskom dijagramu na vama je da dobro proučite koju vrstu podataka želite prikazati te kako to najbolje možete prikazati. Više o načini vizualizacije podataka može pročitati ovdje.

3. Tko su korisnici vašeg Dashboard-a

Nije dobro imati previše navigacijskih opcija na jednom dashboard-u sa svim mogućim ponuđenim metrikama. Dashbaord-i često koriste više ljudi različitih funkcija te svaki gleda metrike koji su njemu relevantni za poslovanje. Npr. za HR osobu možda je bitno praćenje godišnjih odmora, prosječne plaće te trend zapošljavanja/davanja otkaza.

Za Sales personu, metrike u vezi prodaje pojedinog proizvoda su glavni fokus.

Zbog toga, dobra praksa je da umjesto dizajna jednog dashbard-a sa pregršt informacija, dizajnirate 2 ili 3 dashboard-a, svaki za svoju ciljanu skupinu korisnika. Korisnici će tako moći brže i jednostavnije doći do informacija koje su upravo njima bitne za kvalitetno poslovanje.

 

Primjer Jednostavnog Dashboard-a

Primjer jednostavnog Dashboard-a

 

4. Pravilna upotreba boja

Za većinu ljudi crvena boja znači opasnost i znak za oprez, dok zelena boja označava sigurnost i poticaj. Upotreba te dvije boje na konzistentan način može vrlo efikasno i brzo pokazati trend poslovanja. Dobar primjer upotrebe te dvije boje možemo vidjeti na Facebook Dashboard stranici.

Svaki trend rasta jasno je naznačen zelenom bojom, dok trend pada crvenom bojom.

Facebook Dashboard

5. Količina informacije po stranici

Većina ljudi istovremeno u kratkotrajnoj memoriji može držati 7 +/-2 podataka. Sve više od toga će zahtijevati znatno duže vrijeme za analizu i razumijevanje.

Dashboard kao takav ne bi smio natjerati ljude na dodatno razmišljanje već bi trebao ponuditi instant uvid u stanje. Tako na prijašnjem primjeru Facebook stranice vidimo da je prikazano 9 metrika, upravo naša gornja granica.

Isto tako je važno prikazati kontekst podataka. To možete učiniti tako da prikažete relevantne brojke u odnosu na prethodno razdoblje ili u odnosu na postavljene ciljeve/tržišni trend.

Za kraj

I za kraj, ako se odlučite dizajnirati dashboard, jednostavno se postavite u cipele ljudi za koje ćete dizajnirati. Možete ih čak kontaktirati i informirati se o tome koje su njima najbitnije informacije pomoću kojih  će moći vidjeti trend svog poslovanja.

S tim podacima na umu i uz praćenje naših 5 pravila, sigurni smo kako ćete stvoriti dashboard koji stvarno djeluje i unaprijediti vaše poslovanje ili poslovanje vašeg klijenta. Ukoliko imate bilo kakva pitanja slobodno nas kontaktirajte.

Podijelite članak: