Web usability testing

Kada radimo stranicu, najvažnije nam je da stranica bude dovoljno privlačna da ju ljudi žele posjetiti. Također, stranica mora sadržavati sve informacije koje želite podijeliti sa svojim čitateljima kako bi im pomogli da izvrše namjere zbog kojih su se uopće i našli na stranici.

Jedan od najvažnijih aspekta kod izgradnje funkcionalne stranice jest napraviti test iskoristivosti (dalje u tekstu web usability testing).

Da razjasnimo, iskoristivost se mjeri lakoćom korištenja stranice. Sve s čim osoba dođe u doticaj trebalo bi biti upotrebljivo. Kod korištenja web stranica i aplikacija, iskoristivost je definirana kao neki proces u kojoj prosječna osoba može koristiti aplikaciju ili stranicu da postigne određene ciljeve.

Prije nego što započnemo sa savjetima za web usability testing, bitno je da znate neke stvari kako bi imali manje stvari za popravljati na stranici (nakon testa). Važno je da su: navigacije na stranici jasne, da je vidljivo na što se može kliknuti, a što je npr. samo pojam koji nas neće nikud odvesti ako kliknemo na njega. Pobrinite se da tražilica kakvu god imate, bude jasna.  Korisnici vaše stranice ne bi smjeli trošiti vrijeme na pitanja kao što su: “Gdje sam?” , “Od kud trebam započeti?”, “Kamo su stavili…?” Sigurno vam se dogodilo da ste posjetili neku stranicu i tražili nešto u nedogled i nikako niste mogli pronaći. Vaš cilj ovdje je da se takve stvari ne događaju kada korisnici posjete vašu stranicu. Također, pripazite na raspored stvari na stranici. Napravite jasnu vizualnu hijerarhiju na stranici te da su sve mogućnosti postavljene logičkim redoslijedom. Uz sve to nemojte napraviti vizualnu “buku” tj. da se sve čini prenatrpanim.

Zašto se odlučiti na web usability testing?

Sada dolazimo do odgovora na pitanje zašto se odlučiti na web usability testing, Odgovor je prilično jednostavan. Ako nešto na vašoj stranici traži od korisnika da uloži puno vremena ili čak samo izgleda kao da će morati uložiti puno vremena, bio to neki sadržaj ili ispunjavanje forme – vrlo je vjerojatno da korisnik neće izvršiti što je naumio. Napustiti će vašu stranicu i pronaći drugu stranicu koja mu neće zadavati poteškoće sa korištenjem. Znači, bitno je da stranica korisniku bude jasna kao i sve opcije na njoj, a ako im nešto nije jasno web usability testing će nam otkriti što je to, kako bi se te stvari mogle popraviti.  Sada kada znamo, što nam nikako NIJE cilj, a to jest gubljenje posjetitelja na stranici, prelazimo na realiziranje web usability testinga.

Kako i kada napraviti web usability testing?

Web usability testing dobro je napraviti u početku, dok se stranica još radi ili na kraju prije nego što se pusti u javnost. Cilj je da dok napravimo nešto, testiramo to, popravimo i testiramo opet. Idealan broj ljudi za testiranje jest 3 do 4 osobe. Razlog tome je što kada testiramo više od 4 ljudi u određenom vremenskom razdoblju, završimo sa više bilješki što treba popraviti, a nitko nema vremena na vrijeme sve to popraviti. Nije bitno koga testiramo, sve dok testiramo nekoga tko zna osnove korištenja weba, ali kada ciljamo na određene korisnike prvo testiramo njih. Bitno je da imate na umu da se pobrinete dok dajete testiranoj grupi zadatak, da znaju da se ne testiraju neke njihove mogućnosti i slično, nego da je testiranje isključivo namijenjeno poboljšanju vaše web stranice. Nemojte zaboraviti testirati u svakoj fazi web developmenta.

Testiranoj grupi bi se trebala dati stranica na korištenje, te vidjeti na koje probleme nailaze. Nakon toga, napravite izvještaj koji su to problemi, te napravite prijedlog mogućih izmjena. Ima puno alata koji se mogu koristiti kod izvođenja web usability testinga. Od alata pomoću kojih ćete korisnicima dati gotove zadatke da riješe do onih kojima ćete napraviti anketu. Kada koristite alate kojima ćete im davati zadatke, bitno je da dobro promotrite vašu stranicu, dio po dio i vidite kako ćete sastaviti pitanja za dijelove vaše stranice. Npr. pronađite gdje ćete se ulogirati, gdje se možete pretplatiti na novosti, gdje možete promijeniti jezik stranice itd. Ako se na vašoj stranici može naručiti neki proizvod, uključite pitanja gdje će korisnici pronaći određeni proizvod određene veličine itd. Pomiješajte malo zadatke, tj. nemojte zadatke davati prema redoslijedu kako se sadržaj nalazi na vašoj stranici. Razlog tome je što će se tek onda vidjeti kako se snalaze na vašoj stranici kada nije sve od vrha prema dnu. Pomoću ovakvog testa, lakše ćete uvidjeti probleme korisnika te će vam cilj biti napraviti taj sadržaj upečatljivijim i pristupačnijim na vašoj stranici. Na kraju zadatka, bilo bi dobro postaviti pitanje koliko je teško bilo izvršiti taj zadatak, tj. pronaći određen sadržaj.

Za anketiranje postoje također mnogi alati, a njime ćete korisnicima dati do znanja da cijenite njihovo mišljenje te da ste spremni promijeniti ono što im zadaje probleme. Kod ove vrste testiranja, bitno je da pitanja postavljate logičkim redoslijedom. Uključite “ne znam” opciju te postavljajte pitanja koja uključuju pozitivno i negativno. Ako je uključeno samo pozitivno pitanje, npr. “Smatrate li ovo korisnim?” većina se neće zamarati s onim negativnim, zbog toga rađe postavite pitanje “Smatrate li ovo korisnim ili ne? Zašto?” Pitanja koja bi vaša anketa trebala sadržavati, jest da korisnici ispune jesu li muško ili žensko, koliko godina imaju, koje stvari im se sviđaju na stranici, a koje ne, koliko često posjećuju vašu stranicu itd.

Osmišljanje ovih zadataka i anketiranje će vam oduzeti nešto vremena, ali zapamtite da će vam uvelike pomoći kod povećanja broja posjetitelja te će se vaši vjerni korisnici opet vratiti na vašu stranicu, jer ipak svatko voli obaviti na stranici sve što treba bez ikakvih problema.

Podijelite članak: